lørdag 26. januar 2008

Ja, denne bloggen er en kommentar til Frognerfitter..

Ikke bare boken, men hele debatten..

Mediehysteriet som har vært i fjor høst rundt kokain bruken i "kjendis og finansverden" har endret folks holdninger til dop. Fra å være noe folk flest ikke hadde noe forhold til, har det blitt en farsott.

Økt fokus, fører her desverre også til økt bruk.

Et raskt søk på Google avslører at det er publisert rundt 9 910 artikler om kjendiser og kokain på norske nettsider i 2007. Det er ca 30 artikler hver eneste dag det!

Det er min oppfatning at mediene har blåst opp dette temaet og faktisk skapt problemet mer allment enn det var.

Nå kan du ikke gå på toalettet på et utested i Oslo uten å finne spor av linjer i båsen. Var innom en fest her om dagen, hvor ferskiser på videregående satt med nesa ned i godteposen.

Å bruke kokain er blitt en måte å gi uttrykk for at man er trendy og henger med de "riktige" folkene. Forstå det den som kan. Ikke miss forstå. Mitt møte med kokain greide jeg å ordne helt selv. Uten at noen hadde fortalt meg hvor "kult" det var.
Men det var noe man holdt på med i skjul.
Ingen som blunket anerkjennende til deg når du kom ut av toalettet med papir i nesa,
fordi du har begynt å blø (igjen) etter den 12 stripe den kvelden.

Det er ikke til å komme unna at det florerer med kokain og andre typer uppers dop i Oslo, men det har det gjort siden '70tallet. Dette er ikke en nyhet.
Det som er nyheten er hvordan mediebildet har endret seg og hvordan trender skapes.

5 kommentarer:

Karen L sa...

Jeg synes hun skildrer "kola-miljøet" ganske riktig. Begynte nettopp på universitetet i Oslo, hvor jeg fikk en liten kåk på Frogner.

Ganske drøyt å se hvor mye kunstig fjortis-dop som går rundt på voksne fester og det var faktisk ganske morsomt å lese dissingen boken hadde av kokain.

Boken var mye bedre enn det anmelderne sier, mener jeg, og at den kan bli et samtaleemne angående f.eks Operasjon hvit snø

Frognerpikk sa...

Ja, liker boken selv. Men ikke debatten. Politiets aksjon Hvit snø kan jeg vanskelig se er noe annet enn et politisk stønt for økt bevilinger. Politiet vil synligjøre konsekvensene av "ikke prioriter små brukere" policien til direktoratet.

Jan sa...

Og noen skriver om boka uten å ha lest den.

Anonym sa...

boken er utrolig bra og spennende synes jeg. Folk driver og snakker om at den er dårlig skrevet, det er feil. Kanskje det ikke er et ibsen verk men Hun tiltrekker ihvertfall sykt mye oppmerksomhet. Det er genialt tema og skrive om. Navnet også

Anonym sa...

Jeg har nettopp lest boka,og hadde ikke hørt så mye om den..Men selvfølgelig bemerket meg tittelen,det var vel det som gjorde at jeg hadde lyst til å lese den..
Intrykket var vel at denne boken ville handle om å "værra seg sjæl-å si det som det er"
Vet ikke hva jeg syntes egentlig,skjønte ikke helt hva hun ville fram til eller hva poenget var..
Jeg mener at om man havner ut på skråplanet,er vel det like jævlig uannsett hvor du kommer fra!
Syntes den var litt rotete å lese,men likevel leste jeg den ut ganske raskt. Noe som sier seg at da var det noe som fenget meg..
Fikk litt "Hard Asfalt" flashback...men i litt nyere versjon med hardere stoffer..
Det som kanskje irriterte meg er vel at hun hadde mulighet til å få hjelp,økonomisk..
Men ikke ville.
Og det er MANGE av de som havner utpå som ikke har den muligheten..
Noe sympati fikk jeg ikke for henne,men det tror jeg ikke henne ville ha heller,kanskje lette samvittigheten offisielt for å komme seg videre her i livet??
Det positive med boka er vel etter min tolkning at man skal gi faan i hva folk sier,gjør det du tror på og vær deg selv..
livet kan være for jævlig noen ganger..
For alle...frognerfitte eller ikke ;0)