mandag 28. januar 2008

For å komme med et eksempel på hva som er galt..

..med Norske journalister

Unge drikker mindre og bruker mindre narkotika

Ungdommer både drikker mindre og bruker mindre narkotika enn før. Det er unge voksne som er hardest på flaska og bruker mest rusmidler, viser ny forskning fra Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS)

Og la oss se på hvilket belegg man har for å si at problemet nå har endret seg fra ukultur blandt ungdom til å bli et problem først i senere alder..

Mens andelen ungdom som oppgir at de har brukt hasj nesten er halvert de siste åtte årene, stiger andelen unge voksne som har prøvd hasj med over 50 prosent fra 1998 til 2006. Mens andelen ungdom som har prøvd kokain har gått noe ned, er andelen unge voksne som har gjort det samme tredoblet i denne perioden.

Unnskyld min uvitenhet. Men gir ikke økningen bland "unge voksen" seg litt selv?
Hvis jeg som 15 åring i 1998 svarte at jeg hadde prøvd THC, blir mitt svar godskrevet gruppen "ungdom" Når jeg blir stilt det samme spørsmålet i 2006, blir jo svaret mitt det samme, at jeg har prøvd THC, men nå blir svaret mitt godskrevet gruppen "unge voksne".

Så da er vel egentlig spørsmålet mitt.. Hvorfor komme med en "nyhet" om at flere unge voksne har prøvd dop nå enn før når dette ikke er en reel endring i rusvaner? Det er samme "sjokk" tall som ble publisert allerede i 1998, bare at gruppen den omhandler har blitt eldre..

Ingen kommentarer: